Sammendrag om ”Sammensatte tekster – tekst, bilde og lyd”
- Ord og bilder – hører til hvert sitt språk som vi kommuniserer med.
- Ord referer til virkeligheten (eks i har bestemt at hund skal refere til vår bjeffende venn.
- Ingen virkelig sammenheng mellom lyd- og bokstavkombinasjonene som et ord består av, og det som ordet viser til.
- Bildene etterligner virkeligheten.
- Skrift og bilder forskjellig innvirkning på mennesker.
- Når vi ser eller hører noe visualiserer vi, og henter bilder fra vår eget bildearkiv.
- Indre bildearkiv –> bygd opp av erfaringer og opplevelser.
- Ord har vi kontroll over, bilder henvender seg til tanker og følelser film strømmer rett inn i sjelen din. Manipulering via film.
- Sammensatt tekst en tekst bestående av ord og bilder.
- Film, fjernsyn, internett og dataspill kombinerer mange typer tegn enn ord og bilder, f.eks musikk og andre former for lyd.
- Påvirkes mye av disse sammensatte tekstene.
- Ulike mennesker ligger vekt på ulike trekk i et bilde.
- Verbaltekst bildetekst brukes reportasjer i avisa, illustrasjonen i læreboka, reklamebrosjyre, bruksanvisning.
- Bilder forsterker ord, eller setninger i en tekst.
- Mennesker har en forestlling om f.eks hvordan englene ser ut sammenheng med illustrasjonene forankrede funksjon.
- Kjente illustrasjoner fra kjente bøker osv skaper en standar om hvordan f.eks et troll ser ut.
- Verbaltekst sier noe nytt og annet enn det du kan se av bildet avløsning.
- Fiksjonstekster
- I film hører vi noen ganger musikk som undertrykker det motsatte av hva bildet forteller verbaltekst, lyd eller bilde motsier hverandre.
- Mediekonvegens – flere medier og funksjoner smelter sammen
- Eks mobil: kamera, internett, meldinger, snakke sammen, gps, kart, kompass osv
- Faksjon – sammenblanding av virkemidler fra faktatekster og fiksjonstekster
-¨Interaktivitet – bestemme selv når du vil se eller høre på ting, nett tv, radio, opptak osv.
- Toveiskommunikasjon – sende inn kommentarer og SMS til f.eks et fjernsynsprogram
- Podkast – gratis abbonomere på et radioprogram du ønsker å høre
- Digitalisering av mottakerutstyr for radio og TV.
- Fjernsyn, aviser osv må være utformet på en ryddig og funksjonell måte, slik at mediebrukeren alltid vet hvor an er i programmet.
- Internett binder alle datamaskiner sammen på nettet. WWW = world wide web. (Verdensveven)
- Hypertekst – beskrive strukturen i tekstene på verdensveven. Hyper = over, teksten er over hverandre som en vev
- Nettaviser – NRK1 og TV2. Oppdateres hele tiden.
- Masse reklame
- Massemedier spiller på fornuft og følelser
- Vignetter og jingler i radio og TV – kjenningsmelodier. Lyd er viktig for å holde kontakten med seeren!
- Miljølyd eller kontentun er lyd som omgir den hendelsen en reportasje er fra, gjør den ekte.
- Særlig viktig i radio, siden der finnes det ikke bilde
- Lydeffekter – ikke en del av den naturlige lyden i en reportasje
- Massemedier mange typer innhold: fiksjon, underholdning, faktaprogram osv.
- Nyhetene i NRK 1 og TV2 har en dramaturgi som bringer seeren ut i den virkelig verden. Åpningsvignett, intens lydkulisse, grafiske elementer som dramatisk beveger seg over skjermnen + hovedsak presentert av en kommentarstemme.
- Reporter som er ute på oppdrag bakrgunnen til reporteren viktig. Må stå der noe skjer, eller har skjedd, gjør at seeren føler ekthet og virkelighet.
- Kommentarstemmen forankrer bildene vi ser.
Sammensatte tekster på NDLA
- Sammensatt tekst inneholder flere uttrykksmåter. Eks musikkvideo bruker bilder, dans, musikk og ord skaper en helhet
- Ulike uttrykksmåter kompletterer hverandre enten et karbilde av et universitet, eller et bilde av selve universitetet.
- Fotografier og musikk appellerer til følelsene våre.
- Skriftspråk har gjerne andre funksjoner i samspillet med bilder og lyd
Bildeanalyse på NDLA
- Å lese bilder – bildet forteller på en annen måte enn ord.
- De som lager et bilde vil uttrykke, formidle noe.
- En form for kommunikasjon som har sitt eget språk.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar