- Ordet lyrikk kommer fra det greske ordet lyra, dvs. musikkinstrumentet lyre.
- Vi skiller mellom to hovedtyper lyrikk;
- 1. Tradisjonell lyrikk – kjennetegnes av enderim og regelmessig kunstferdig rytme. Bruk av språkbilder.
- 2. Modernistisk lyrikk – kjennetegnes av en fri form. Rytmen kan være basert på talerytme eller være inspirert av gammel norrønt og jødisk diktning.
- Lyrikk eller lyrisk diktning er en av de tre skjønnlitterære hovedsjangrene, ved siden av epikk og drama.
- Eks. på lyriske sjangre er joik og stev, som er mest utbredt i Skandinavia.
Kjennetegn på en lyrisk tekst:
- musikalske eller visuelle virkemidler som rim eller rytme
- stor grad av nærhet mellom teksten i teksten og det som omtales
- kort og mettet med betydning
- skal si mye med få ord
Noen kjente norske lyrikere: Henrik Wergeland, Peter Dass, Sigbjørn Obstfelder og Aasmund Olav Vinje.
-Lyrikk var opprinnelig dikt som ble sunget til lyrikkakkompagnement.
Viktige virkemidler og språkbilder:
- Det viktigste virkemidlet er ordenes bibetydninger. Språkbilder er også svært utbredt. Gjentakelse, kontraster og allusjoner er andre virkemidler som også ofte.
Motiv, tema og budskap.
- Motiv er diktets konkrete innhold. Altså det som fortelles eller skildres i diktet på det ytre plan.
- Tema er diktets dypere mening. Det som ligger bak det ytre handlig/skildringen.
- Budskapet er hensikten i diktet og det forfatteren vil si til leseren.
Oppsett på lyrikkanalyse:
1. Presentasjon av teksten (forfatter, tittel, utgivelsesår)
2. Motivet (det konkrete stoffet teksen handler om)
3. Komponering (strofer, verselinjer, gjentakelser, paralleller og kontraster)
4. Virkemidler (budskap: holdningen eller meningen forfatteren vil formidle til leseren. Språklige bilder, sammenligning: Eks: Hun var som et rustent anker. besjeling: dødelige ting får menneskelige egenskaper)
5. Tema (drøft det du mener er diktets tema/temaer)
6. Oppsummering (sett de ulike delene sammen til en helhet, pek på sammenhengen mellom virkemidler, tema, motiv osv)
Kilder: "Grip teksten"
http://www.brekkeby.vgs.no/norsk/vestol/noves12.htm
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar