onsdag 3. november 2010

Besøk av buddhist Ove Særskår

Først og fremst ble jeg overrasket over at han var en ganske vanlig mann med de dagligdagse synspunktene som folk flest. Han var hvit, gikk med vanlige klær, ja han var rett og slett norsk tvers igjennom. Det eneste som skilte han fra oss, var at han var buddhist. "Foredraget" hans var kun basert på oss, vi skulle stille han spørsmål, så skulle han svare. Han hadde et åpent og vennlig sinn, noe som verken gjorde det flaut eller vanskelig å stille spørsmål, og få de svarene vi ville.

Han begynte som buddhist når han var på samme alder som oss og gikk på videregående. (ca 19 år) (Tok ikke lang tid å konvertere) Det ble ikke så godt motatt i kompisgjengen, for der skulle de fleste i militæret og være "store og sterke" gutter, og en som ville konvertere til buddhismen av alle ting, ville de ikke ha så mye med å gjøre.

Det som fanget interessen hans mot buddhismen var "ikkevolds" læren. Han leste endel bøker om det, og fant ut han ville ta det hele lenger og reiste til Tibet på pilgrimsreise i en alder av 20 år. Han tilhørte egentlig ingen religion før, så han sa det ble feil å bruke ordet "konvertere". Men han kom fra en familie med mye pinsevenner og kristendom, noe han prøvde seg fram mot, men fant fort ut at det ikke passet for han.

Han er medlem av "Stavanger buddhistiske forening, hvite buddhister" Men det gjør også ting i felleskap med de mørke buddhistene av og til. Grunnen til at de ikke kan være samlet i de daglige ritualene er at de mørke snakker som regel et annet språk.
Det var og mange som var ute etter å banke ham opp, når de hadde funnet ut at han hadde meldt seg inn i denne foreningen og offisielt blitt buddhist. Han mottok mye kritikk fra både venner og familie, og det ble til og med snakket om fortapelse.

Han opphold seg i et kloster i forbindelse med pilgrimsreisen, og hadde endel undervisning der. Han er ikke munk, så han lever hjemme i Norge med kona og barna sine. Han husker heller ikke noe fra tidligere liv.

Det som er negativt med "ikkevolds" læren, er at det er vanskelig og holde den i det daglige. F.eks insekter osv. Han hadde engang en rotteinvasjon i bosset, og sa det var utfordrende og få bort rottene uten å enten skade eller drepe dem. Her skiller de mellom dyr med et sinn (bevissthet) og dyr uten (f.eks meitemark) Han fortalte og at buddhismen ikke var så opptatt av sex, men at man helst ikke skulle bryte ekteskapet.

Det var ikke lov til å misbruke "beruselsesmidler", og han sa at sin personlige grense gikk ved 5-6 halvlitere med øl. Vi spurte han og om begrepene lidelse og begjær, og han sammenliknet lidelse med dårlig karma og begjær med god karma. Alt var lidelse, vi var hele tiden i en lidelses- situasjon, siden alt forandrer seg og ingenting varer evig.

Ingen kommentarer: